Scuolanostra

latino classe quinta

 

Tacito, Agricola, cap .12

Clima e prodotti della Britannia

 Caelum crebris imbribus ac nebulis foedum; asperitas frigorum abest. Dierum spatia ultra nostri orbis mensuram; nox clara et extrema Britanniae parte brevis, ut finem atque initium lucis exiguo discrimine internoscas. Quod si nubes non officiant, aspici per noctem solis fulgorem, nec occidere et exurgere, sed transire adfirmant. Scilicet extrema et plana terrarum humili umbra non erigunt tenebras, infraque caelum et sidera nox cadit. Solum praeter oleam vitemque et cetera calidioribus terris oriri sueta patiens frugum pecudumque fecundum: tarde mitescunt, cito proveniunt; eademque utriusque rei causa, multus umor terrarum caelique. Fert Britannia aurum et argentum et alia metalla, pretium victoriae. Gignit et Oceanus margarita, sed subfusca ac liventia. Quidam artem abesse legentibus arbitrantur; nam in rubro mari viva ac spirantia saxis avelli, in Britannia, prout expulsa sint, colligi: ego facilius crediderim naturam margaritis deesse quam nobis avaritiam.

 
Il cielo è coperto da frequenti temporali e nuvole; manca il rigore dei (mesi) freddi. La durata delle giornate è più lunga che nelle nostre regioni; la notte è chiara e , nella parte estrema della Britannia, è tanto breve che si può distinguere l’inizio e la fine del giorno solo per un piccolissimo intervallo di tempo. E affermano che se le nubi non disturbano, si vede durante la notte la luce del sole e che questo non tramonta né sorge, ma attraversa (il cielo) . Questo perché le parti piane ed estreme della terra, a causa dell’ombra bassa, non fanno alzare le tenebre, e la notte cade fra il cielo e le stelle.

Il suolo produce frutti, tranne che le olive, la vite e gli altri  avvezzi a crescere in terre più calde, ed è adatto all’allevamento degli animali; (i frutti) maturano tardi, ma crescono prima, la causa di entrambi i fenomeni è la stessa: grande umidità dei terreni e del clima. La Britannia produce oro, argento e altri metalli, premio per i suoi vincitori. L’Oceano genera anche perle, ma opache e nerastre. Alcuni ritengono che manchi l’abilità a quelli che le raccolgono: infatti nel Mar Rosso le perle vengono raccolte ancora vive e vegete, e in Britannia si raccolgono man mano che sono gettate a riva dalle onde. Io crederei piuttosto che la bellezza naturale manchi alle perle più che a noi la cupidigia.

(trad. G. Mosconi)


      TACITO, AGRICOLA, cap , 10
   

      Agricola conduce la flotta nel Mare del Nord

Formam totius Britanniae gravissimi rerum scriptores oblongae scutulae vel bipenni adsimulavere. Haec est facies extra Caledoniam, unde in universum fama est transgressa. Sed immensum et enorme spatium procurrentium extremo iam litore terrarum velut in cuneum tenuatur. Hanc oram novissimi maris primum Romana classis duce Agricola circumvecta, insulam esse Britanniam adfirmavit ac simul incognitas ad id tempus insulas, quas Orcadas vocant, invenit domuitque. Dispecta est (fu intravista) etiam Thule, quia hactenus iussum erat progredi: nam hiems adpetebat.


VAI ALLA HOME PAGE